این پست از زبان یکی از بهترین وب سایت های آموزش گیتار الکتریک یعنی musicacademy.com می باشد.
اخیراً یک نفر اشاره کرده بود که گیتار الکتریک را در سری بیشاز۵۰نکتهمان از قلم انداختهایم! چطور میتوانیم چنین کاری کنیم؟ مخصوصا که من عمدتاً یک نوازنده الکتریک هستم و این ساز مشخصاً ساز منتخب خدا هم هست… پس شروع میکنیم.
رویکرد متفاوت به آکوستیک
وقتی یک آکوستیکنواز، ساز الکتریکی به دست میگیرید، به سمت ورود به یکی از این دوراه متمایل میشود. یا دقیقاً مثل یک ساز آکوستیک مضراب میگیرد یا بر اساس سیستم ۵ تن در هر اکتاوِ سبک بلوز مینوازد. وقتی روی یک ساز الکتریک مضراب میگیرید اساساً به مقدار خیلی کمتری از نواختن نسبت به یک ساز آکوستیک نیاز دارید. بنابراین به اندازه حداقل ضروری مضراب بزنید و بهجای حرکتِ مخالف در استفاده از ریتم بیشازحد، همگام با سوستین (کنترل صدا در واحد زمان) طبیعی بدنه گیتاربنوازید.
ریتمیک بنوازید
کار متداول برای یک الکتریکنواز در بیشتر گروههای موسیقی با هدف اجرا برای یک مراسم یا دلیل مذهبی نوازندگی رهبر و اصلی نیست، بلکه هدف از حضورش عمدتاً برای اضافه کردن رنگ و پویایی به ریتم آهنگ است. پس سعی کنید نتها را از آکوردها بیرون بکشید، از ترتیب نتی در آکوردِ متفاوت و بیشتری در طول دسته گیتار استفاده کنید، از پردهگیری ترکیبی و جاگذاریهای آزاد سیمها استفاده کنید ولی فرای همه، کاری کنید که به عنوان بخشی از احساسِ ریتمیکِ جاری در حرکتِ آهنگِ اصلی که از کل موزیک پشتیبانی میکند شنیده شوید.
استفاده از سیستم CAGED در ترتیب نتهای حاضر در یک آکورد
سیستم CAGED بر اساس آکوردهای آزاد ماجور و ماینور ([مقیاسهایی هستند که در همه سازها سریهایی از نتهایی خوشآوا در کنار هم ایجاد میکنند]) روی جاگذاری نتهای C, A, G, E, D است و گاهی طیِ پیوستگی به آکوردهایی که با یک انگشت گرفته میشوند روی دسته گیتار بالا میرود. CAGED برای شما چارچوب کافی و کاملی از چگونگی اجرای هر آکورد با هر موقعیتی از بالا به پایین دسته گیتار به ارمغان میآورد.
- ۹۶/۰۹/۲۳