آموزش سازهای موسیقی

آموزش پیانو، ویولن، گیتار، سه تار، کیبورد

آموزش سازهای موسیقی

آموزش پیانو، ویولن، گیتار، سه تار، کیبورد

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

خب ابتدا به صورت خلاصه توضیحاتی درباره نحوه انگشت گذاری در ساز نی را برای شما عزیزان شرح میدهیم و در ادامه با عکس و به صورت تصویری به همراه فیلم به شما شرح خواهیم داد.
اگر انگشت ها را از انگشت کوچک شماره گذاری کنیم و انگشت کوچک شماره یک باشد سوراخ ها را از پائین به وسیله دست راست بدین ترتیب انگشت گذاری می کنیم : انگشت دوم روی سوراخ اول انگشت سوم بین سوراخ اول ودوم حکم تکیه گاه را دارد انگشت چهارم روی سوراخ دوم و انگشت پنجم (شست ) پشت نی به صورت تکیه بر نی قرار می گیرد همچنین انگشت اول دست چپ آزاد است انگشت دوم روی سوراخ سوم ،انگشت سوم روی سوراخ چهارم انگشت چهارم روی سوراخ پنجم و سوراخ پشت که ششمین سوراخ است به وسیله انگشت پنجم یا شست مسدود می شود. بعضی از نوازندگان از نظر عادت دست چپ را پائین گذاشته و دست راست را بالا قرار می دهند . ساز نی در اندازه های مختلف و برحسب احتیاج نوازنده ساخته می شود و برای ساختن نی هفت بند آن را با اره یا شیء دیگری از بوته نی می چینند و بامیله آهنی باریکی داخل آن را که از بندهای بسیار نازک مسدود است می شکافند و میله را آرام در نی می چرخانند تا پولک های بندی از بین برود البته نباید بندهای ابتدای نی را از بالا به پائین زیاده از حد سابید زیرا تقریبا باید کمی قطورتر از سوراخ ها باشد . برای سوراخ کردن نی باید از میله کوتاهی که هم قطر سوراخهای مورد نظر(نوازنده ) است استفاده کرد و آن را بوسیله آتش داغ نموده و در جاهائی که قبلا علامت گذاری شده است فرو نمود و باید در نظر داشت که جوانه های نی در طرفین سوراخها باشد . ابتدا و انتهای نی را با فلز استوانه ای شکل که نقش محافظ نی را دارد مزین می کنند و نوازنده موقع نواختن سر فلزی را میان دندان ها قرار می دهد ، اجراء بدون سر فلزی هم امکان پذیر است و بعضی از نوازندگان این روش را برای حفظ سلامت دندان ها اصولی تر می دانند ولی معمولا از این لوله استوانه ای فلزی برای کوک کردن نی میتوان استفاده نمود . در ساختن نی باید توجه داشت که سوراخ کردن آن بسیار دقیق باشد و همچنین جنس نی حائز اهمیت است که در این رابطه نی های مناطق خشک و کویری بهتر از دیگر مناطق است و بهترین نی ها در نیزارهای کاشان و اطراف آن یافت می شود .

 آموزش نحوه انگشت گذاری بر روی نی

برای یک آهنگسازی که به دنبال اصوات و رنگ های گوناگون است، نی می تواند نقش چند ساز را با رنگ های متفاوت بازی کند. در بسیاری از ساز های 

ادامه مطلب نحوه قرار دادن انگشتان بر ساز نی

  • محمد کریمی نیا
  • ۰
  • ۰

شروع اصولی و بابرنامه در یادگیری و نحوه تمرین درست نوازندگی یکی از مهمترین عوامل یادگیری برای هر سازی است.

استفاده درست از وقت به هنگام تمرین ساز، از مهمترین عواملی است که پیشرفت شما را در نوازندگی تضمین می کند، به نکاتی که یکی از مدرسین موسیقی در این باره بیان کرده است دقت کنید.
به نقل از سازی ها: جری کوکر (Jerry Coker) پروفسور موسیقی و نوازنده توانای saxophone ، استاد دانشگاه و همچنین نویسنده بیش از ۲۰ کتاب در زمینه موسیقی Jazz در ارتباط با روشهای تمرین کردن موسیقی نظریاتی مفیدی دارد که در اینجا به نکات مهم آن اشاره می کنیم.

او معتقد است که هنرآموز برای موفقیت باید تمرین منظم داشته باشد، حداقل روزی ۷۵ دقیقه. بسیاری از ما ممکن است بیش از این مقدار طی روز تمرین داشته باشیم، اما نکته اینجاست که بهره لازم از زمان صرف شده را نمی بریم.
۱- ابتدا برای اینکه وارد دنیای موسیقی شوید به مدت ۵ دقیقه یک ملودی آرام را که دوست دارید تمرین کنید.
۲- به مدت ۱۵ دقیقه تمرین گام و آرپژ انجام دهید.
۳- به مدت ۱۰ دقیقه تمرین الگوهای ملودیک یا Riff انجام دهید.
۴- به مدت ۵ دقیقه روی ملودی های جدید با آکوردها Improvise کنید.
۵- برای مدت ۱۵ دقیق روی در آوردن ملودی از روی نوار یا CD کار کنید به اینکار Transcription گفته می شود.
۶- به مدت ۱۰ دقیقه روی نقطه ضعف های جدی خود کار کنید. مثلآ اگر در بعضی از گام ها ضعف دارید یا با سرعت های زیاد مشکل دارید به آنها بپردازید.
۷- برای مدت ۱۵ دقیقه نیز وقت خود را صرف یاد گیری یک آهنگ جدید بکنید که شامل ملودی و تحلیل هارمونی باشد.

نکات مهمی که یک نوازنده باید رعایت نماید:

قبل از تمرین سازتان سعی کنید تا دستهایتان را گرم کنید. به هیچ عنوان در هنگام شروع تمرین قطعه ای سخت و یا تکنیکال را اجرا ننمایید در بسیاری از موارد عدم توجه به این نکته باعث میشود تا فشار زیادی بر عضلات شما وارد شود و حتی کشیدگی هایی در عضله ایجاد نماید؛ یکی از روش های بسیار خوب اجرای گام و آرپژ با سرعت بسیار پایین میباشد و سپس اجرای قطعه ای ساده برای شروع تمرین.

تمرین های مهم قبل از شروع نوازندگی

  • محمد کریمی نیا
  • ۰
  • ۰

این درس برای نو آموزان بسیار مهم و کاربردی است.چنانچه به تازگی شروع به یادگیری پیانو یا کیبورد نموده اید این درس را تا انتها بخوانید و نت آخر همین پست را دانلود نمایید و تمرین کنید.

نت: الفبای موسیقی را نت می نامند.که عبارتند از: دو ر می فا سل لا سی

si la sol fa mi re do

اصل یک موسیقی:نت ها از چپ به راست صدایشان زیر تر و از راست به چپ صدایشان بم تر می شود.

در برخی کشورها نت ها را با حروف انگلیسی نشان می دهند:

A = la B = si C = do D = re E = mi F = fa G = sol

این مطلب مهم را ابتدا بخوانید: آموزش کامل نت خوانی موسیقی به همراه کتاب

قبل از اینکه بخوام راجبه گام ها صحبت کنم، اجازه بدین یه نگاه کلی و سریع به کلید های پیانو یا ارگ داشته باشیم. از این طریق مفهوم ۷ نتِ الفبای موسیقی رو هم دوره میکنیم.

 

وقتی میشینیم پشت یه پیانو، با همچین تصویری روبرو میشیم:

تصویر زیر را در سیستم خود ذخیره نمایید تا بزرگ ببینید:

http://s3.picofile.com/file/7596030214/full_piano_keys.jpg

در نظر اول، واسه کسایی که آشنا نیستن با مفاهیم نت و ساختار پیانو، ممکنه فکر کنن که غیر ممکن هست که بتونن از این ۸۸ تا کلید، و ارتباطشون با هم سر در بیارن. که خوب، اتفاقا کاملا بالعکس هست! خیلی هم راحته و اتقافا جذاب!

  • محمد کریمی نیا
  • ۰
  • ۰

آشنایی با همه آلات موسیقی ایرانی و خارجی . در ادامه مطالب کل سازهایی که در دنیا وجود دارند را یکی یکی نام برده و سازهای پرطرفدار در ایران را مختصر شرح میدهیم.این فهرستی از سازهای موسیقی ایران و جهان است.

سازهای زهی

 


بربط (عود یا رود)

بربت، رود یا عود، سازی ایرانی از رده سازهای زهی زخمه‌ای است که در خاورمیانه از جمله ایران و کشورهای عربی رواج دارد.بربت از کهن‌ترین سازهای شرقی به شمار می‌رود.

تار

تار

تار از سازهای زهی و ایرانی است که با زخمه نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها و بخش‌ها رایج است. واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته است.

 

تنبور

تنبور

تنبور سازی است که دسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است

 

دیوان

دیوان

دیوان از جمله سازهای مضرابی است. این ساز یک ساز کُردی است. و یکی از سازهای خانواده تنبور به حساب می‌آید، که غیر از کردستان ترکیه در مناطق مختلف کردستان عراق و کردستان ایران و کردستان سوریه استفاده می‌شود و انواع خاصی از آن در مناطق مختلف کردستان ترکیه وجود دارد. دیوان سایز بزرگتر تنبور است.


ادامه مطلب اسامی آلات موسیقی سنتی و غربی+ایرانی

  • محمد کریمی نیا